Egentlig burde vi have kørt en tur i en Opel Corsa
Limited. Det er imidlertid en såkaldt tilbudsmodel,
og sådan en var der ikke til rådighed – vi gætter på
at Opel har solgt dem, de havde, for med en
tilbudspris på 100.000 kroner for en fuldgyldig
B-segment bil, har Opel for alvor begivet sig ind i
kampen om kunderne i småbilsklassen. Tilbuddet kører
dog fortsat.
Den prøvekørte model havde så meget mere udstyr og
en større motor. Men den havde kun en enkelt dør i
hver side og det er interessant at forholde sig til
med tanke på billig-tilbudene.
Overgår minibilerne
Der langes nemlig den ene bilnøgle over disken efter
den anden i denne tid. Og i to ud af tre tilfælde er
bilen, nøglen passer til, en absolut minibil, en
A-segmentbil, som det hedder, der typisk måler
omkring 3,6 meter i længden. Mange af de biler har
kun siddepladser til fire personer, mange af dem har
også kun én dør i hver side – hvilket gør det til et
akrobatisk kunststykke at begive sig ind på
bagsædet.
Men hvis man nu ikke køber bilen for at betjene
flere end to personer, så er bagsædeakrobatikken
selvfølgelig ligegyldig.
Meget mere plads og funktion
I en Opel Corsa til 100.000 kroner får man en
65-hestes benzinmotor, der kan få bilen til at køre
19,6 km/l. Det er ikke meget forskelligt fra de
allermindste og allerbilligste. Men i Corsa’en får
man meget mere plads. Den måler 4 meter i længden og
dermed bliver bagagerummet pludselig 285 liter stort
(og det kan øges til over 1 kubikmeter), så det kan
også bruges til andet end at sætte håndtasken i.
Man får også multijusterbart rat og 4-vejs
justerbart førersæde, som gør det væsentligt lettere
at finde den rette siddeposition. Standardudstyret
inkluderer desuden fjernbetjent centrallås,
elektrisk drevne sideruder og ikke mindst: Åbning af
bagklappen fra passagersædet.
Store sidedøre
Men altså kun én dør i hver side. Det er imidlertid
en stor dør, og da forsæderne kan skydes fremad, er
adgangen til bagsædet, hvor der må sidde fem
personer, ikke så besværlig endda. Naturligvis
hjulpet af, at bagsædepladsen i sig selv er
væsentlig bedre end i småbilerne.
Der er dog ét punkt, som mange glemmer at forholde
sig til, mens man kikker på bilstørrelse og økonomi:
Opel Corsa kører markant bedre end en hvilken som
helst af småbilerne. Ikke dermed sagt, at de små
ikke kører bedre end tidligere, men der er fortsat
et spring i køreegenskaber op til en Corsa, som,
skal det tilføjes, nu også kører ekstraordinært
godt.
Større sikkerhed
Bedre køreegenskaber giver bedre kørselskomfort og
større sikkerhed. Med bedre køreegenskaber vil man
nemlig have lettere ved at håndtere en kritisk
situation i trafikken.
Det gælder alle Corsa’er. Den, vi havde anledning
til at prøvekøre her og nu, var så godt nok noget
dyrere. Temmelig meget faktisk. 188.000 kroner, oven
i købet bestykket med udstyr oveni for 45.000
kroner. En stor del af prisen er et direkte
sponsorat af den danske stat i form af afgifter. Men
man får allerede uden ekstraudstyret en god portion
fordel for merprisen på de 88.000 kroner.
Sportsundervogn
Standardudstyret i Corsa 1,4 Turbo Sport Edition
inkluderer nemlig aircondition, sportssæder,
læderrat, sædevarme, tågeforlygter, 16” alufælge,
varme i sidespejlene og ikke mindst en sænket og
opstrammet sportsundervogn, som giver en mere
kontant og direkte berøring med underlaget.
1,4 liters turbobenzinmotoren i maskinrummet er en
glimrende maskine, som trækker godt over hele
omdrejningsområdet, den er støjsvag og gør det
muligt at køre 18,2 km/l. Egentlig ikke så ringe.
10,3 sekunder bruger den på at nå de 100 km/t. Det
tal udtrykker ikke helt oplevelsen, for pga.
turboladeren har man den samme fornemmelse som i en
dieselbil (næsten), med et ordentligt puf bagi, når
motoren får lov at folde sig ud ved lave
hastigheder.
|